Allah...forgive me always..

Sunday, August 5, 2012

berada di sana...bersama mereka...

sudah seminggu aku menjejakkn kaki di sha alam dalam bulan mulia dan penuh barakah ini...
dan sudah seminggu juga aku bersama mereka....anak2 permata jiwa...penyejuk mata dan hati...yang seringkali menghiasi hari2 ku dengan tawa..tangisan dan manja mereka.....


subhanallah...
aku terasa amat tenag dan bahagia berkhidmat di taska seksyen 7..yang dipenuhi gelagat kanak2 yang comel...bayi2 yang masih suci tanpa dosa dan cela....bersihnya wajah mereka..hrumnya bau tubuh mereka...memberi semangat dan ketenangan pada jiwa2 yang sunyi dan lemah....



Rasulallah SAW bersabda yang bermaksud: 
“Setiap kelahiran (anak kecil) dilahirkan dalam keadaan fitrah.” (Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim).
Hadis tersebut menjelaskan bahawa anak2 yang dilahirkan fitrah dan putih bersih serta suci daripada sebarang dosa dan kesalahan.

hari pertama ku lalui dengan penuh kepenatan dan lelah...namun saat kaki tiba di pintu rumah..dan ku sandarkn kepala di dinding...aku terasa kebahagian yang kian menyusup mendalam di sanubari...

"sungguh indah sekali hari ini..."


tidak sampai sejam aku meninggalkan mereka....hati mula terasa rindu....
dengan telatah mereka...manja mereka...kenakalan mereka ...kecomelan mereka....


nakal...
aku masih ingat dengan sebaris nama: nadim...
kanak2 lelaki...umur 3tahun....sangat2 nakal! bile disuruh tidur tak mahu..berlari2 atas tilam sehingga menggangu teman2 lain...acap kali aku terpaksa mengurungnya dalam bilik gelap...sementara sahaja..tidak sampai dua minit setelah jiwaku tak sanggup mendengar rintihan nya ketakutan di sana....setelah itu dia akan berbaring di tempat tidur...namun, belum sempat memejamkn mata, dia kembali bangun dan berlari2 lagi....arghhhh. nakal sungguh!! buntu aku memikirkn cara membuat dia tidur,akhirnya aku sendri yang kepenatan lalu membiarkn dia berlari sendirian...sesudahnya, rakan2 lain semuanya terjaga dan kecohla rumah teres dua tingkat itu....hahaa....

manja....
seorang kanak2 perempuan....sangat cantik...sangat manis.....sangat manja denganku....dan sangat baik....
aku masih ingta dengan hana asyeera....seorang kanak2 perempuan yang sangat comel....matanya yang cantik menenangkn jiwa saat aku menatapnya....acap kali hana hadir menghampiriku dan memaut lengan di pinggangku...membaringkan kepalanya di atas pahaku....kadang2 dia duduk bersandarkn bajuku....ketika menonton television. hana jarang menages melainkan ade yang menyakitinya....kasih sayangku tumpah padanya...hana bagai ankku sendiri....yang tidak pernah melawan cakapku..tidak senakal nadim...lebih ayu dan sopan penampilannya.....hana....

begitula juga dengan kanak2 yang lain....ahmad nuh....ilham....aleesya..amilin....syazwan....dan ramai lagi yang telah membahagiakn hari2ku.....

saban hari aku semakin menyayangi mereka....menyintai mereka.....
belum sampai seminggu berkhidmat, aku telah diserang batuk kahak , demam dan selsema yang agak teruk...masih belum sembuh2 juga sekarang...ikutkn hati mahu sahaja ambil mc...tapi aku merasakan ianya satu kerugian jika sehari tidak menatap wajah2 mereka anak2 kecil penyejuk mata ini.....aku mengagahkan langkah kaki dan deruman motor setiap pagi ke sana demi mendengar gelak tawa kanak2 itu....sakitku seakan2 lenyap begitu sahaja setelah melihat mereka..membelai mereka....


saban hari juga, aku mula menghayati erti kasih syang seorang ibu kepada anaknya...dis aat aku menjaga mereka...memnadikn..memakaikn baju....membancuh susu..menidurkan....baru aku sedari bahawa semua itu tidak semudah yang disangka....

aku mula merindui ibu..yang telah banyak mengasuh dan menjagaku ketika aku kecil....

saat memandikan, aku perlu menahan nafas dengan bau2 masam dari pampers2 mereka....jiweku berbisik...


"apakah ibuku seperti ini juga dulunya setiap hari.....menahan nafasnya........"


saat memakaikn baju..masing2 tidak duduk senyap dihadapanku....terasa lenguh menhan2 tangan merekan dari terus bergerak2 kesana kemari....jiwaku berbisik....


"apakah ibuku juga seperti ini...penat melayan karenahku........"


saat menidurkan mereka....susu perlu dibancuh terlebih dahulu....telinga bingit mendengar tangisan mereka merengek2 meminta susu.....jiwaku berbisik...


"apakah ibuku juga seperti ini.....pedih mendengar tangisanku selalu...."


jiwaku mula menanges merindui ibu..owh ibuku...sungguh banyak kesabaranmu....dalam membesarknku....penat lelah dalam menjagaku....sedangkan dulu seringkaliku merungut bila kau minta ku bantu...seringkali mengingkarimu.....ampunku duhai ibuku.....ampunkan anakmu yang penuh dosa ini...banyak menderharkaimu.....ampunkan aku ibu.....

aku berjanji...akan ku pelihara diri yang kau besarkn ini dengan sebaiknya menurut kehendak ilahi...
aku berjanji agar jiwa yang kau didik ini menimba ilmu dunia dan akhirat.....
aku berjanji agar tubuh yang kau belai ini menjadi tubuh yang sentiasa beribadah kepada Tuhannya...
aku berjanji agar tangan yang kau genggam ini sentiasa mendoakan keampuanan bagimu dan akan ku mohon syurga buatmu....
aku berjanji bahawa akanku berusaha gigih untuk menjadi seorang muslimah yang solehah...yang dapat memberi ketengan buatmu di akhirat nanti.....

ya Allah...peliharalah ibubapaku yang telah banyak menagis dalam doa2nya untukku...
ya Allah...peliharalah ibubapaku yang telah berpenat lelah untuk seumur idupnya dalam membesarknku...
ampunkn dosa dosa mereka.....ya Allah yang maha mengasihani
angkatkn mereka dari azab kuburmu ya Allah....
jauhkan mereka dari seksa neraka mu ya Allah....
tempatkn mereka di syurgamu.....
berikan kebahgaian...rezkimu....limpahkn kasih sayang dan rahmatmu buat kedua ibubapaku ya Allah....
amin ya rabbal alamin...

No comments: