Allah...forgive me always..

Saturday, June 23, 2012

erti sebuah ukhuwwah



erti ukuwwah yang sebenar kutemui dalam pmh...kak salma..kak sarah...nasaruddin..ariff...aku amat menyayangi mereka sedalam2 lubuk hatiku...kerana mereka mengajarknku erti ukhuwwah yang sebenar..

demi Allah, nama tuhan yang menciptakanku...aku bukan manusia yg baekk...yang suci dr dosa..malah mungkin dosaku lebih byk dr mereka...namun Allah itu Maha Penyayang lagi mengasihani hamba2nya...di berikanku akan sahabat2 mulia..yanag banyak mengingatkn aku kepadaNya...

aku ingat lagi...di saat salah seorg dr mereka ditimpa musibah...jantungku hampir berhenti degupannya... sungguh aku takut sekali ade yg menyakiti mereka...saat itu juga terus ku brtanya khabar... waktu itu aku istighfar pnjg...memohon ke hadrat Ilahi  dengan zatnya yg Maha Penyayang dapat menguatkn sahabatku yg sedang kesusahan duitimpa ujian...aku amat menyayangi mereka lebih dari diriku..jika boleh..aku rela menempuh dugaan itu menggantikan posisi mereka... dri melihat sahabatku kesakitan ditimpa musibah...
aku menangis sesungguhnya..memohon agar Allah membantu sahabatku menerima dugaannya...allahurabbi...

dan di setiap hari2ku...dalam setiap doa2ku...nama2 mereka tidak pernah terputus dari bicaraku...aku memohon sesungguhnya agar allah mengampuni dosa2nya mereka...peliharalah mereka dri azab kubur...jauhilah mereka dr seksaan neraka jahanam..masukknlah mereka kedla\am syurgamu...
ya Allah...jadikanlah mereka org2 yg soleh dr kalangan para solehin dan solehah..
jadikanlah mereka orang2 yang terbaekkdari kalangan yang terbaik..
kurniakanlah mereka pendamping yang baik...dalam memperolehi sesuatu yg terbaik dr pada Mu..

satukanlah kami di dalam syurgamu....ikatknlh hati2 kami...kukuhknlh ukhwah dan tali persahabatan ini...janganlah kau ilangkn tali ukhwah ini ya rabbi...

setiap kali ade meeting..slalunye aku takkn lepaskn peluang jupe mereka...serius cakap...aku rindu...rindu sgttt dengan mereka...rase cinta dgn sahabat2ku ni melebihi rase cinta pada diriku sendri..aku da tak kisah ape yang akan berlaku pada diriku..hinggkn walau aku sesibuk manapun mase ade meeting tu, aku tetap gagahkn jua kaki untuk menemui mereka...walau harus ke hujung dunia utkku bertemu mereka, aku rela..sebab keinginan yang tinggi utk bertemu sahabat2ku..dan kerinduan yangs semakin meluap2 setiap hari pada kak salama...kak sarah...akhi ariff dan nasa...

bila jumpe plak..memang tak sah kalau tak menyakat antara satu sama lain....perkara wajib yang perlu dilaksanakan...itulah manisnye ukhwah kami...saling berjenaka dan bergurau senda namun dgn penuh batas2 pergaulan yg terjaga mengikut syariat...tidak pernah kami berlebihan dalam mengusik..atau melampau2 dalam pergaulan...saat meting walau ade sedikit jenaka dan unsur gurau diselitkn.,meting tetap berjalan dengan lancar dan serius...aku sanagt tabikk dengan sahabat2ku...

yang paling membuatkn aku sayangggggg sangat dgn mereka....
1)mula dari kak salma: tak pernah putus2 memanjakan aku, bagai adik kecil yang ingin dibelai kakaknye selalu...aku ingat lagi, ade satu ketika aku kelaparan sgt...saat tu, tangan ku luka, jari pedih untuk menuap makanan..aku buat alasan merengek dengan kak salma minta disuap...akak langsung tak merungut atau mengelak untuk menyuap..namun dengan senang hati akak menyuap kemulutku butiran2 nasi dengan suapan kecil namun mngenyangkn..akak langsung tak rase lenguh mengyuap aku..saat itu aku amat e=terharu..sebab ade yang sudi menyuap kedalam mulutku akan butir2 nasi dan melayan karenahku yang mengade...
akak..tulus dari hati emy..emy sayang sgttt dengan akak...emy rase macam nak jadi adik akk utk selamanya dari dunia sampai ke akhirat..akk [un selalu fahami emy..dengari emy....denagr setiap bicara emy dengan sabar..nasihat emy dgn ikhlas....sygg akak....T_T(tgh menangis sambil menaipp...)huuuu

2)untuk kak sarah...: akak sgttt comel....telatah akak...bicara akak..penampilan akk...kadang2 akak ade sifat keibuan..akk matang sgt...lagi stu.akk suke myakat emy..hikhik...emy syg akk sebab akk tak kisah langsung nk bergaul dgn emy...yela..slalu org2 cntik n hot ni xde nk layan2 emy..pandang emy sebelah mata pn tak..tapi akk lain..akk baikk sgt...emy paling suke mase emy letak kepala kat bahu akk...akk usap pipi emy dr arah kanan....emy tenag sgt saat tu...sebab dibelai dgn penuh kasih syg oleh akk...dan akk selalu sgt2 sakat emy...pastu kite bergedik2 plak berdua menyakat satu sme lain...bile emy bermanja dgn akk pn akk tak kisah pn...emyy sygggg akkk sgt3...^^

3)untuk nasa....: baikk..byk ckp...ceria...dan paling penting, lawak gilerrr...haha...setiap kali die bekate2, perut aku tak pernah berhenti dari rase senak, tahan ketawa...tapi itu bende biase,.,,yg luar biasa padnya, nasa merupakan muslimin pertama yang aku jumpe, yang berani menegur aku dalam penampilan dan bicaraku.... seumur idup, mmg tak pernah ade muslimin yang tegur cara pemakaianku, bicaraku dan sebagainye..tapi nasa, aku tak tahu dr mane dia dapat idea n kekuatan nk tegur salah silap aku... tambah2 aku jenis yang pantang ditegur salah, sebab aku jenis org yang tak tahu menerima pujian atau teguran...aku tak tahu cara menerima teguran mahupun pujian..serius tak TAhu. dan mase pertama kali die tegur salah aku, ade sedikit rase nk tumbukk die depan2. atu rase seball dalam jiwe... namun lame2, aku rase aku boleh terime baik teguran die..dan aku dapat rase, nasa ibarat seorg abang yang sedang menasihati adiknye, mnyelamatkn adikknye dr jatuh tersungkur... banyak sgt nasihat2 yang diberi..walau kadang2 rase malas nk dngar, tapi setiap kali die nasihat, aku tak mmpu sembunyikan airmata dari jatuh menitis,.. sebab setiap kata2nya menusuk hati aku dan memnag kene batang idung aku sendiri...saat aku dengar nasihatnye...ibarat kata2 amaran dari Ilahi buatku...agar aku menerima nasihat itu dan ingat sepanjang kehidupan dan perjalanna idupku....aku ingat lagi kata2nya yang cukup buatkn aku sebak...
'' ana kalu boleh, kalu dapat masuk syurga, ana tak nakla masuk sorang2...kalu boleh ana nak kite2 ni sume jupe sekali di syurga...berkumpul bersame2 di syurga.."
betull...bile difikir2...ruginye sekirenye kite tak bersame di syurga bersama shbt2 yg telah byk mendukung kite saat kite didunia..egoisnye kite jika hnya ingin gembira sendriian di syurga tanpa teman dan sahabat....terime kasih nasa...

4)buat ariff...: mule2 mase kenal nmpk mcm tak ade ape2  yg special ngn die ni...mcm biase2 je... namun lama2 kenal..aku mula mngenali bicaranye yg penuh dgn kematangan dan kebijaksanaan..tak hairanlah, pernah jadi mmt trtinggi di dlm pondok cawangan...memmang mantopp..  ariff ibarat seornga ayah kepada stu family...ckup matang dan bijak dlm membuat sesuatu keputusan.. dia tahu yang mana yg terbaikk dalam bergerak kerja... paling best, pandai buat koktell!! haha...memmang klaka gile..ingat lagi, mase tu die gtwu akk sarah jgn bwak ape2 utk meting mlm tu..kononye nk wat surprise kat kak sarah n kitaorg..haha. lawaknye malam tu, rupenye kak sarah buat koktel dan die pun buat...jadinye,kembungla perut kami n=berlima nk habsikn koktel yg bykkk malam tu...haahha..seyes lawakkk tapi sweettt sgtt... akhi ariff juge sorg yg pandai buat lawakk....lawakkk dalam nada rata..haaha..seyes tak tahan. lawak tahap bahasa dewan pustaka plak tu... utk akhi airff... enta memang seorg pnjaga yang baik.. seorg yang bersikap bapa, penjaga kami berempat... enta semtiasa tahu yang terbaikk buat kami...enta tahu ape yang kami patut buat dan tak perlu buat... ana hormat enta seperti seorg abang sulung yang memberi arahan kepada adik2nye...enta hebat dlm memimpin kami...terima kasih byk2...

akhir kata..aku amat menyayangi mereka ya Allah..dan aku tak memerlukan lagi sesuatu yg lebih baik dr ini...persahabatn dan ukhuwwah inilah adalah yg terbikk yg kumiliki kini..dan aku tak mahu lagi lebih dr ini...cukupla yaAllah...aku cume bermohon..agar kau kekkalkn hubungan ini....dari dunia, hinggalah ke akhirat...aminnn ya rab....



4 comments:

Sarah Azlan said...

sayangku emy ..kakak sgt rindu dan mencintaimu kerana allah adikku.. kiterkan kekal sbg keluarga..ingat istilah kiter..cludon dan bravedo!!! ingat SP menyatukan kiter dik.. ces, kak hot,..pewitt da mcm kena panggang da rase ni syg.. biarlah aper jd pun.. amy totap adik kak and totap tk bley masuk pesatuan kak n salama..hahaha. syg amy

nice to be a new person from day to day..... said...

hahaha...huwaaaaa....kak sarahh..emy sygg akkk...T_T

Sarah Azlan said...

syg emy jugak.. macey promote SP.. kak berikrar akn besungguh utk dpt smbung master..agar kak mampu jumpa korang lg sem dopan, buat koktel, mengusik antra pktaan clodon dan bravedo.. kak ske sgt memain kejar kejar dgn korang semua..huhuhu.. nati kita koktel lagi yea..

nice to be a new person from day to day..... said...

janji taw....T_T..hukhuk