Allah...forgive me always..

Wednesday, June 27, 2012

skuad penyayang.....T_T


rindunye dengan skuad penyayang..aku rindu dengn barisan mujahid dan mujahidah di hadapan bank islam dataran cendekia...walau kurang mengingati nama antara satu sama lain, namun ikatan ukhuwwah masih tetap terasa...

"kami bersama dalam perjuangan ini.."

rindu dengan mukadimah panjang yang disampaik oleh saudara nasa, ketua exco peneranagn dan informasi pmh, yang disagkakan taujihad... rindu celoteh muslimat, kak sarah dalam bergurau senda di dataran tersebut...rindu dengan gelagat kak salma yang agak kelam kabut mnguruskan muslimat yang ramai di dataran...rindu dengan pengisian dari risalah2 yang diberi....

yela...bile lagi dapat berkumpul ramai2 mcm kat dataran tu kalu bukan masa skuad penyayang...
kalau setakat jupe sahabat2 anggerik, kat kolej pn  bole jupe...
tapi kalau nk kate rindu dengan sahabat2 kolej lain..,masa skuad penyayang la yang paling terbaik...

mula2 dulu aku ingat lagi, masa jdi seki je dalam pmh, namanya bukan skuad penyayang, tapi unit HISBAH...bile dgr je hisbah, huh, getarrr je..mcm unit khas pencegah maksiat uitm...ekeke...

mule2 dlu try la jugak, blaja2 cara nk approach org...nk sampaikn risalah...nak promote pmh...
tapi seyes ckp..smpi sekarang still nervous lagi nk buat...hehee..yela, betul la kate ustaz azhar idrus (my beloved ustaz), 
"nak dakwah ni kene tebal muke..."

jadinye, mmg gtula gamaknye....kite nk approach org..nk cakap pasal islam...nk beritahu mereka tntg islam ni mmg gtula caranye...kene tebalknn muke skit..

dulu, mse tak pandai approach tu, aku penah ikut kak rosma (lup you) dr belakang bawak risalah..kitaorg jalan2 la kat area kolej2 berdekatan....memang aku tgok je cara kak rosma bergerak...

waktu tu, pasangan pertama kitaorg jupe, diorg duk dlm gelap kott! uishh, kak rosma n aku pn dtg dekat la...kak rosma mule la berdialong..
kak rosma: assalamualaikum....maaf la menggangu...berdua je?hehee(dalam senyuman manisnye...)
lelaki: haa..ye..ade ape ye..
kak rosma: owhh...xde ape...saje je...duduk kolej ye..duduk kolej ******* ye..?nama ape...
perempuan.: nur *****
kak rosma: owh....kos gapo...
perempuan: *****
kak rosma: o\sebenarnye kami ni dari ?Persatuan Mahasiswa Hadhari... pernah dengar tak...?
lelaki: owh..tawuu...selalu sangat dengar....
kak rosma: ginilah..kami datang ni bukanla nak ganggu..tapi tak molekla kalau kite lelaki dan perempuan duduk dalam keadaan yang mencurigakan mcam ni...takut jadi fitnah...dop molek la..takut jadi ape2 pula karang....kami menegur ni tanda sayang kat adik2 ni...
lelaki dan perempuan.: ............
kak rosma: ni kami ade risalah nk bagi..nanti baca la ye..kalau2 ade masa...nk duduk berdua bole..tapi jangan kat tempat2 gelap gini...duudk kat tempat ramai org sikit..bagi x jadi fitnah...okeyh..^^
gtula gamaknye....aku memang tabikkk giler dgn keberanian kak rosma...kalau nk diidkutkn,aku tgok muke alki tu pn mcm singa da pn...bole je dia gapai helmet yg kata atas mea tu baling kat kami...tapi kak rosma berani juge kerana Allah untuk approach diorg..bg talk dan tegur, mencegah kemaksiatan yang berlaku...

itulah skuad penyayang...dakwah disampaikn...maksiat dihapuskan kemungkarran dicegah...
tak perlu takut dgn namanye manusia. sebab Allah yang lebih berkuasa. dan kita menjalankn apa yang Dia suruh...

kalau nk diidkutkn, negara lain  di syria, palestin....anak mude sibuk mengagkt senjata berjuang demi menentang musuh islam...yang telah lama bertapak di bumi mereka. beraninya mereka memperjuangkan islam. menyelamatkn al qasa. walau tahu, bile mereka keluar sahaja maut akan menjemput mereka..

malula aku sekiranya aku tak berani berdepan dengan umat islam demi mencegah kemungkaran di depan mata....malula aku sekirenya aku kalah dengan mujahidah2 di sana dalam mengangkat senjata memperjuangkan agama. malula aku sekiranya bende yang aku kire kecil dibandingkn dengan apa yang mereka lakukn disana tidak mampu aku lakukn ...

xde alasan dalam nk menyampaikan dakwah..menyampaikn islam...
yang penting semuanye bermula dri diri kite sendri..mahu tau tidak. itu je... tidak perlu nk berhelah..
tak pandaila...tak sedia lagi la...takutla...
tak perlu,sebab kite yang perlu mulekan dulu.kite yang perlu vberani dulu...

terima kasih sahabat2 di skuad penyayang yang banyak mengajraku erti sebenar sebagai khalifah....uhibbuk fillah....^^

No comments: