Allah...forgive me always..

Sunday, June 24, 2012

ukhuwwah itu bermula dimana...?

dulu...aku sering tidak mengerti...apa itu ukhuwwah..apa yang dikatakan cinta kerana ilahi..seriuss memang aku tak faham dan ketahuinye...sehingga aku mencari dan mencari..dimana kemanisan ukhuwwah..aku merapatknn diri pada setiap mereka yang baik2..yang bisa mengenalkn ku erti ukhuwwah yang sebenar..namun aku tak ketemu jua...

sehingga;ah...samapai ke satu saat..aku menemui persatuan mahasiswa hadhari..mula menjadi seki2...namun layanan yang sangat baik dari akak2 pimpinnan ataas amat menyenangkn aku...sebab itulah..aku terasa aku tak mahu bergerak kerja atau sukarela dalam persatuan lain atau gerakan organisasi lain seperti jpk atau organisasi kelas dan fakulti..aku tak mahu dan aku cukup menolak...

alasanku, gerak kerja pmh lebih mengenalkn aku dan mendekatknku dengan agamaku, islamku, dan yg lebih penting dengan Allah, Tuhanku...mereka sering mengingatkn ku tentang akhirat..menekanku dengan hal2 ugama...mengingatkn aku sentiasa dengan ilahi...

di saat aku dipilih menjadi exco penerangan dan informasi...demi Tuhan yang menciptakanku..allah! aku tak sangka aku diterima dalam pmh sekali lagi untuk bersama2 bergerak kerja... perasaan gembira dan tangisan kebahagian hanya bergema dan menjerit2 di dalam jiwaku..aku sujud syukur ke hadrat ilahi kerana diberi pelunag sekali lagi untuk bergerak kerja dalam pmh, malah diletakkn di kalangan mereka2 yang lebih hebat..dan aku fikir, inilah saatnye untuk ku lebih belajar dan belajar erti ukhuwwah yang sebenar...

aku bersyukur...mula awalnye..aku masih samar2 dengan gerak kerjaku....meting demi meting berjalan..dalam setiap meting, diawalnye di dahului dengan al fatihah..diteruskn dengan selawat dan salam buat junjungan nabiku...dan dimaniskn lagi dengan tazkirah..peringatan buat diri kepada ilahi dan sahabat2 perjuanagan yang lain...

hari demi hari..minggu demi minggu berlalu dengan pantasnye..tanpa ku sedari...aku semakin terasa kemanisan dalam melangkahkn kaki untuk pergi meting...terasa bagai ada sesuatu yang tersimpan di sana..sesuatu yg menarikku untuk sentiasa bersama sahabat2ku...langkahku semakin ranck ke tempat pertemuan..dan sekali lagi aku terasa bahagia disana..walau aku sendiri tidak memahami dari mana wujudnya rasa bahagia itu...bibirku tidak putus2 mengucapkn syukur dia atas nikmat bahagia yg dperolehi...

program berjalan dengan lancar..konsert amal gaza...smart generation camp...malam korperat...dan semuanya..berjalan dengan baik dan amat meriah..tidak dapat diungkap dengan kata2 apabila aku terasa semkain dekat dengan sahabat2 pmh... apabila bertemu di lantai masjid, tidak pernah lupe untuk mengucup pipi di antara satu sama lain...berpelukan erat sambil senyuman manis terukir dibibir...
"apa khabar sekarang..study cne.."
soalan yang sama tetap keluar..walau hanya semalam bertemu....masing2 saling mengambil berat akan sahabat yang lain...

lama kelamaan...program semakin berkurangan....meting semakin berkurangan...
dan aku tersandar lemah di kerusi kamar...terasa bagai kehilangna sesuatu...
"macam ade yang kurang pada bulan ini..."
ligat kepalaku memikir dan mataku meliar ke setiap sudut bilik...dan berhenti ke arah planner pmh di board mejaku...
"pmh..."bisikn jiwa terhembus....sayu terasa...
ya, baru lah ku tahu apa yang kurangnya pada waktu ini.........sahabat..
lama benar aku tidak bertemu sahabat dalam meting..berkumpunl dan gurau senda bersama..berkongsi masalah dan penyelesaian bersama.... terasa kurangnye pengisian hati dari saudara president yang tak jemu2 memberi nasihat dan kata2 tarbiah buat hati.... terasa kekurangan dengan nasihat dan kasih syg dr ummi tercinta, kak nabilah.....timbalan presiden 2...rindu dengan lawak jenaka saudara nasaruddin bergema di kelas...dan sindiran dari sahabat2 buat dirinya juga...

maha suci Allah..yang telah menganugerahkn kami akan jiwa2 yang saling menyintai di antara satu sama lain kerana Ilahi...diselitkn rasa rindu yang amat mendalam ke jiwa2 kami...

sungguh! aku amat merindukn saat2 itu... saat2 kite semua di dalam lingkungan "bulatan gembira"...bahagia yang tak dapat diungkap dengan kata2 mahupun pena... hanya Allah yang maha mengetahui akan rasa jiwa didada.... setiap saat dan ketika, aku terasa rindu semakin meluap2 di dalam jiwa...

tika saat dipanggil berkumpul untuk post mortem... aku melonjak2 gembira..terasa bagai di awangan...
"akhirnya!! aku akan bertemu jua dengan mereka!!" yessss! terima kasih ya Allah!

bahagia sekali saat itu...setelah sekian lama tidak berkumpul..akhirnya Allah menemukn kami jua bersama.. untuk bersama2 lagi di dalam bulatan gembira..lebih menyenagkn bulatan tersebut diiringi dengan kicauan burung dan desiran air tasik yang tenag..angin sepoi2 bahasa..tanda kenikmatan ilahi buat kami yang tiada terhingga... subhanallah....

saat yang tak mungkin dpaat ku lupekan...di sanalah... aku melihat tangisan keikhlasan dri mata teman2... disaat saudara presiden ku mengimbau kembali saat kami pertama kali berpautan tangan... mengimbau kenangan lama kami bergerak bersama, berpasukan bersama..ketawa, sedih, rinang , marah, duka, bahagia bersama....semuanya bersama... di atas mahupun dibawah,, kami tetap bersama...ya Allah..sungguh undah saat itu...tersangat2 indah....tiada yang lebih bermakna dari rasa cinta dalam berukhuwah kerana ilahi... subhanallah.....

itulah persatuan mahasiswa hadhari... segalanya kami bersama...terima kasih tak terhingga kepada ummi yang byk memberi dorongan dan nasihat kepada kami...
terima kasih banyak kepada presiden yang banyak memberi kata2 peringatan buat kami...bertindak sebagai bapa dlam sebuah keluarga....
terima kasih bayak kepada semua sahabat2 di dalma gerakan yang banyak menyayangi diri ini..yang banyak membantu diri ini..yang banahk melahirkan senyuman dibibir ini...

doaku selalu...

ya allah ya tuhanku....
ampunilah dosa2 ku....
dosa kedua ibu dan bapaku....
dosa adik beradikku...sanak saudaraku...guru2ku..
dan ampunilah dosa teman2ku..sahabat2 seperjuanganku...
selamatknlah mereka dari azab kubur...
jauhkanlah mereka dr seksaan neraka jahanam
perdekatknlh mereka dengan syurgamu ya rabbi...

dan jadikanlah mereka golongan yang terbaik dr kalanagn yang terbaik..
jadikanlah mereka golongan yang soleh dan solehah dr kalangan para soleh dan solehah
dan kurniakanlah mereka pendamping yang baik...
dalam memperolehi sesuatu yang terbaik dr padamu...

berikanlah mereka kekuatan untuk menempuhi hari2mu...
dan janganlah kau timpkan musiba yang melebihi apa yang mereka termampu...
syanagilah mereka ya Allah..
limpahilah mereka dengan keberkatan dan rahmat darimu selalu..

ya allah ya rabbi...
kukuhkanlah ukhuwwah kami ini...
ikatknlah hati2 kami...
satukanlah jiwa2 kami....
demi memperjuangkan agamamu..
syahidknlah kami..
dan matikanlah kami didalam islammu..
di dalam syahadah kami...
di dalam iman kami...
kabulkn doa ku ya Allah..
aminnn ya rabb...


No comments: